600 вчителів обговорять на EdCamp Ukraine 2017 майбутнє української школи
Вчителів і вчительок з усієї України чекають 29-30 квітня в Харкові на національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2017 — найбільшому в Україні заході для вчителів середньої школи і найяскравішій події української педагогіки. Це вже третій EdCamp, на якому основоположними стають незалежність і ініціативність вчителів та вчительок, створення горизонтальних зв’язків між ними, обмін досвідом та ідеями. Подія підтримується Міністерством освіти і науки України та цілою низкою партнерських організацій, а про зміни в школах учасникам розповість сама міністерка Лілія Гриневич.
Цього року EdCamp Ukraine буде цілком присвячений темі різних компетентностей в освіті, обговоренню концепції Нової української школи, професій майбутнього і необхідних реформ. З теми виступлять українські та зарубіжні експерти й експертки та самі вчителі й учительки — адже за одним із чинних тут принципів кожен і кожна, хто беруть участь в EdCamp Ukraine, можуть бути спікерами. Відповідно до другого важливого принципу участь для педагогів традиційно безкоштовна — це гарантує, що на подію потраплять не ті, хто можуть заплатити, а ті, хто хочуть і готові змінюватися.
Організатори впевнені, що EdCamp — унікальний у сформованій педагогічній системі захід для вчителів, а не просто чергова освітня конференція або форум. Тут ніхто не стверджує, що точно знає, як саме потрібно вчити дітей, навпаки — це відкритий до всього новогт дискусійний майданчик для обміну досвідом та пошуку відповідей на будь-які педагогічні запитання: адже світ змінюється, і разом з ним змінюються і діти, і вчительство.
Команда EdCamp Ukraine пропонує загальну структуру заходів з виступами запрошених топових українських і зарубіжних фахівців/-чинь, а основне наповнення (не)конференції визначають самі учасниці й учасники в перший же день. Саме педагоги стають головним джерелом знань і натхнення одне для одного, вони ж самі визначають, яку сесію і коли відвідають. Приміром, у 2016 році з 145 сесій понад третину провели саме вчителі — учасники/-ці (не)конференції, і з року в рік кількість охочих зростає.
Усі також мають можливість як поділитися досвідом з однодумцями, так і отримати від них конструктивну критику і підтримку, у тому числі дізнатися думку найбільш незалежних експертів — дітей. Для цього на (не)конференції будуть проведені відкриті уроки, після яких діти поділяться з педагогами своїми враженнями і пропозиціями.
Завдяки значній кількості учасників і представленості на (не)конференції різних регіонів досягається одна з головних цілей EdCamp — розвиток локальних спільнот педагогів. Активні, відповідальні, відкрито мислячі вчителі і вчительки стають ядром руху і, повертаючись у регіони, «заражають» новаторством і свободою своїх колег, об’єднуються на рівні громад для вирішення спільних завдань. Тільки в цьому навчальному році в рамках EdCamp у різних регіонах країни відбулося 24 міні(не)конференції. Зустріч однодумців у Харкові — щорічна кульмінація цього процесу.
«Ми віримо, що початком змін може стати навіть один шкільний урок, який учитель чи вчителька проведуть по-іншому. Це відчують колеги, але, головне, діти. Трансформація в одній людині може змінити долі тисяч людей, — пояснює ідею EdCamp радник міністра освіти і науки України, голова оргкомітету та натхненник (не)конференції EdCamp Ukraine 2017 Олександр Елькін. — Тому ми вважаємо себе фанатами мікрозмін, і знаємо, що найголовніше почнеться наступного дня, коли учасники й учасницв повернуться до своїх освітніх установ».
Ідею EdCamp щодо активності і відповідальності педагогів поділяють у Міністерстві освіти і науки України: «Ми переконані, що ядром та агентами змін, від яких найбільше залежить успіх реформи «Нова українська школа», є вчителі-практики. Учительки й учителі, які готові бути активними, брати участь у заходах EdCamp і ділитися досвідом одне з одним», — упевнена міністерка освіти і науки України Лілія Гриневич, яка планує весь перший день EdCamp Ukraine 2017 провести серед колег-педагогів.
Концепція Нової української школи, про яку говорить міністерка, стане провідною темою (не)конференції. Учительству пропонують (і допомагають) відмовитися від звичного шаблону — що професійний розвиток можливий тільки в інститутах підвищення кваліфікації та післядипломної освіти, що програма навчання повинна бути узгоджена в міністерстві, що зміни приходять «зверху».
«Розвиток і професійне зростання педагога можуть відбуватися в різних формах і установах, учителі й учительки, якщо хочуть, самі можуть розробляти програми, ґрунтуючись на схильностях і здібностях учнів, на власному досвіді, — говорить про концепцію Нової української школи Олександр Елькін. — Свобода і незалежність педагога мають стати найважливішими умовами його роботи. І ці зміни першими відчують учні та учениці, адже мета Нової української школи — успішна професійна реалізація випускниць і випускників. Сама школа повинна бути підготовкою не до іспитів, а до життя».
Саме таких українських учителів чекають на (не)конференції EdCamp в Харкові. І саме таких гостей з-за кордону організатори запросили в Україну, щоб вони поділилися досвідом роботи в незвичній для наших педагогів парадигмі. Це:
- Сер Кен Робінсон (США) — міжнародний радник у сфері освіти (його виступ на TED подивилися 46 мільйонів осіб),
- Діма Зіцер (Ізраїль) — доктор педагогічних наук, засновник Інституту неформальної освіти (INO),
- Пасі Салберґ (Фінляндія) — практик і теоретик освіти, запрошений професор Harvard University’s Graduate School of Education.
Останній презентує українським колегам свою книгу «Фінські уроки 2.0», щойно перекладену українською. У ній він описує використання новаторських методів у шкільній системі Фінляндії. У своїй роботі Пасі Салбергґ пропонує інший шлях розвитку освіти: «Цей шлях включає зміцнення вчительських спільнот, зменшення тестування учнів до мінімуму, перевага відповідальності і довіри перед звітністю, внесок у справедливість в освіті і передачу лідерства на районному та шкільному рівнях досвідченим професіоналам сфери освіти».
Організатори EdCamp Ukraine 2017 упевнені, що українські вчительки й учителі здатні змінити систему освіти і стати провідниками ідеї Нової української школи. Педагогам, які хочуть дізнатися більше та розповісти про своє бачення майбутнього української освіти, необхідно зареєструватися до 23:59 19 березня 2017 року. Кількість місць обмежена. Вибирати учасників/-иць будуть за результатами заявок та 5-хвилинних телефонних інтерв’ю, але за досить простими критеріями:
«Головний критерій відбору — мотивація до змін і бажання не тільки вчитися, а й ділитися знаннями; готовність до відкритого обміну педагогічним досвідом, співпраці й вирішення загальних завдань за принципом «Give — Get» («Дай, якщо можеш — візьми, якщо хочеш»)», — пояснює Олександр Елькін.
Реєстрація на сторінці: http://bit.ly/edcampukraine2017 до 23:59 19 березня 2017 року.
Третя національна (не)конференція для шкільних педагогів EdCamp Ukraine 2017 відбудеться 29 і 30 квітня 2017 у Харкові в КЦ «Бейт Дан» (вул. Тобольська, 46).
EdCamp Ukraine 2017 відбудеться завдяки підтримці таких організацій:
Відділ преси, освіти та культури Посольства США в Україні
Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» — DESPRO
Представництво в Україні Фонду імені Гайнріха Бьолля
Видавництво «РАНОК», Видавництво «Літопис», Видавнича група «ОСНОВА»
Microsoft в Україні
Coca-Cola Hellenic Ukraine
і ще понад 50 партнерських організацій.
Сайт (не)конференції для шкільних педагогів EdCamp Ukraine 2017: http://bit.ly/edcampukraine2017
Концепція «Нова українська школа»: https://goo.gl/EBA6Ld
Довідка
Ініціатива EdCamp народилася в 2010 році в США. Американські вчителі і вчительки вирішили створити альтернативний державному спосіб підвищення кваліфікації та професійного розвитку педагогів. З тих пір рух EdCamp поширився у 28 країнах, однією з перших країн, яка приєдналася до американської ініціативи, стала Україна. Велика всеукраїнська (не)конференція EdCamp проводиться вже втретє, за два роки в регіонах відбулося 35 подій для місцевих громад, а учасниками/-цями руху стали 10 000 українських педагогів. |